Historie

Een stukje geschiedenis….

Het begin

In 1913 nam Evert Booij sr. een bodedienst over van de weduwe Wichman. Eerst deed hij dit met de hondenkar en later met paard en wagen. Hij deed dit van Twello naar Deventer en vice versa en de omliggende dorpen Terwolde en Wilp. Hij, en later ook zijn zoons, reden met paard en wagen bode- en besteldiensten en vervoerden zakken cement naar de bouwplatenfabriek van Veldhoen. Ook deden ze verhuizingen. Ze namen goederen over van andere regionale bodediensten en expeditiebedrijven in Deventer die ze dan bij de mensen thuis bezorgden.

Zo hadden ze jarenlang de besteldienst van Van Gend & Loos voor de regio Twello. Aan de Koningin Julianastraat hadden ze een grote stalling voor paardenwagens en een paardenstal. Ze reden toen met 4 paarden. In 1953 werd de eerste vrachtwagen aangeschaft; een verhuiswagen. De paarden gingen echter nog niet voor goed op stal. Tot 1962 werden de besteldiensten nog met paard en wagen gereden, of met de bak- en transportfiets.

De vlees- en vleeswarenindustrie

In Twello en omgeving waren in de jaren 60 de vlees- en vleeswarenindustrie sterk vertegenwoordigd. Er kwam meer vraag naar speciaal ingerichte wagens voor het vervoer van vlees. Eerst waren dat geïsoleerde aluminium laadbakken zonder koelmachine. Bij lange transporten werd er droogijs in het laadruim gelegd om de lading nog enigszins koel te houden.

Booij heeft de hele ontwikkeling van de koelmachines op de vrachtwagen meegemaakt. Dat verliep in de beginjaren natuurlijk lang niet altijd zonder problemen. Ook het vervoeren van hangend vlees was een vak apart. Booij is zich daarop gaan specialiseren. Wie grote afstanden rijdt moet ook over goed materiaal beschikken. Daarbij sloot het merk Scania goed aan. In 1965 werd  de eerste auto van dit merk aangeschaft. In 1980 volgde de 50e auto, in 1986 de 100e en in 1992 de 150e.

Internationaal

In het begin reden de koelwagens door Nederland. Maar al snel ook door Duitsland toen Booij het vervoer van vlees en vleeswaren verzorgde naar de Nederlandse legerplaatsen. In 1971 werd het terrein van buurman van Loenen, aan de andere kant van het Spiegelbosje, aangekocht. Hier werden een parkeerterrein en opslagruimtes voor inboedels gerealiseerd. In 1979 werd daar een nieuw kantoor gebouwd. De garage bleef op de oude locatie gevestigd. Met 20 vrachtwagens en 25 chauffeurs in dienst, 4 mensen op kantoor en 3 in de werkplaats, was er ruimte genoeg.

Blijven groeien

Het bedrijf bleef echter snel groeien. In 1986 waren er 35 vrachtwagens en 45 chauffeurs. Helaas wilde de gemeente Voorst het aangrenzende Spiegelbosje niet verkopen. Ook voor het vestigen van een nieuwe bedrijfslocatie aan de Fliertweg bij de A1, kreeg Booij van de gemeente uiteindelijk geen groen licht.

Aan de Koningin Julianastraat was al lang niet meer genoeg ruimte om alle vrachtwagens te kunnen parkeren. Op het oude veilingterrein, aan de andere kant van de spoorlijn, werd een parkeerplaats ingericht. Toen daar in 1990 een grote brand uitbrak in de aangrenzende loodsen, is nog een poos gebruik gemaakt van het  oude Veldhoen terrein, aan de Stationsstraat in Twello.

In 1991 werd grond gekocht in Apeldoorn aan de Laan van Malkenschoten. Het bedrijf met ondertussen ca. 80 medewerkers en 45 vrachtwagens zat  te springen om ruimere huisvesting. In 1991 heeft de familie Booij het  bedrijf verkocht aan R.S.B.,  een dochter van de  Duitse energiemaatschappij R.W.E.

In september 1994 is het bedrijf verhuisd naar Apeldoorn. Hier werd een terrein van 2,5 hectare in gebruik genomen. Men had hier de beschikking over een ruim kantoor en een werkplaats/garage voor het onderhoud van de inmiddels 75 vrachtwagens. Tevens was er een dubbele wasstraat voor het in- en uitwendig reinigen van de vrachtwagens.

De laatste jaren

Booij-Twello.B.V. is vooral groot geworden met het vervoer van vers vlees. Grote opdrachtgevers waren Coveco (later Dumeco), Wolff, Robu, Jansen, Homburg, Kips, Friki (later Plukon), Davino (ijs), Coberco (zuivelproducten), ESA en Gosschalk, allen gevestigd in Twello of directe omgeving. Ook voor Aviko werd veel verse friet naar Frankrijk gereden. Dagelijks vertrokken meerdere vrachtwagens met groepage-ritten naar Frankrijk voor klanten uit het hele land, waarbij Rungis, de versmarkt van Parijs, een veel voorkomende bestemming was. En alles onder tijdsdruk, want vers ontvangt men graag vers.

Er werd in Frankrijk veel diepvriesgroente teruggeladen bij Bonduelle, en delicatessen op Rungis voor verschillende horeca groothandels in Nederland.

In bijna alle landen van Europa kwam men de vrachtwagens van Booij tegen. Uiteraard Duitsland, maar ook in België, Engeland, Spanje, Italië, Polen, Joegoslavië, Griekenland en Turkije. Maar bovenal heeft Booij zich gespecialiseerd op transporten van en naar Frankrijk.

In 2013 is het dus 100 jaar geleden dat het bedrijf werd opgericht in Twello. Een mooi moment om even bij stil te staan en terug te blikken.